dilluns, 18 de juny del 2012

La protesta dels usuaris - dia 16/6/12




Els usuaris de la Nacional II a les comarques gironines n'estem farts d’haver de transitar per una via d’un sol carril per sentit amb un volum de circulació de camions molt elevat, i que l’única alternativa de la que disposem és l’autopista AP-7 de pagament.

Fa molts anys que es parla de desdoblar la N-II, tot i així només s’han desdoblat 4 km de carretera. Ara bé, el que sí que han fet és fer el 3 carril a l’autopista i allargar-ne la concessió. El terrenys expropiats per al que havia de ser el desdoblament estàn inutilitzats i els propietàris sense ser indemnitzats. Tot això al mateix temps que el Ministeri de Foment paga indemnitzacions milionàries a l’empresa privada ABERTIS pel descens del volum de trànsit a l’autopista. Fins a l’any 2010 s’havien pagat aproximadament 450 milions d’euros, i els càlculs són que n’acabin pagant 2.000 milions fins al final de la concessió. Obviament el que no li interessa a l’Estat espayol és pagar pel desdoblament de la N-II i després haver de pagar encara més a ABERTIS pel descens del trànsit que suposaria tenir una via de doble carril gratuïta paral·lela a una via de 3 carrils però de pagament.

“Nacionalitzar l’AP-7 és més econòmic que pagar el que diu el conveni”: L’AP-7 recapta cada any de Tarragona a la Jonquera entre 450 i 500 milions, multiplicat pels 9 anys de concessió representen un acumulat d’ingressos d’uns 4.000 milions, l’Estat s’evitaria  pagar les indemnitzacions, podria fer gratuïta l’autopista o posar el model d’Euro Vinyeta  i estalviar-se el impacte ambiental de desdoblar la carretera.” (directe.cat 13 de juny)
La solució doncs, és clara: els camions de llarg recorregut han de tenir obligatorietat de pas per l’autopista, buscant fórmules com ara la bonificació, etc. D’aquesta manera s’arreglarien dos problemes de cop: disminució del trànsit a la N-II, millorant la circulació dels vehicles privats, i augment del volum de trànsit a l’AP-7 de manera que es reduirien les indemnitzacions a pagar a ABERTIS per part de l’estat. Posteriorment es podria plantejar el desdoblament del cinturó de ronda a Figueres o la millora d’alguns punts negres.

Inclús des de la pròpia ABERTIS saben veure la solució:
“Propostes per a l'N-II”: En la seva última visita a Girona, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez, va explicar que havien proposat al Ministeri de Foment una bonificació dels peatges als camions al tram nord de l'autopista, per alleugerir el trànsit a l'N-II. Ahir, Giménez va puntualitzar que la proposta va ser d'una bonificació del 50% del cost dels peatges perquè passin per l'AP-7, però va admetre que ara les negociacions amb l'Estat no han avançat en aquest punt. Giménez va indicar: “A l'N-II hi ha un problema, amb congestió i accidents, i hem traslladat aquesta opció, que creiem seria una alternativa. De fet, ja s'està a punt d'acabar les obres del tercer carril.” (ElPunt 14/06/12)

Els usuaris de la N-II ens desmarquem de les demandes de desdoblament d’aquesta carretera provinent de grups polítics i sindicats. Nosaltres, com a grup de veïns i usuaris de la d’aquesta via ja vàrem començar a reclamar la millora de la N-II i l’obligatorietat de pas dels camions per l’autopista des del mes d’abril passat mitjançant les marxes lentes.

Creiem que cal exigir una millora dels usos i manteniment d’aquesta via tan concorreguda. Per altra banda, volem recalcar que això són pedaços per tal de facilitar la mobilitat dels veïns dels poble que han d’utilitzar la N-II, ja que el que creiem imprescindible és una millora i reimpuls dels transports públics. 

Actualment, els trens de renfe rodalies i els autobusos són insuficients i excessivament cars. Cal que tots els usuaris, però especialment els nostres governants, facin un canvi de plantejament en polítiques de mobilitat. 

1 comentari: