Els usuaris de la Nacional II a les comarques gironines n'estem farts d’haver de transitar per una via d’un sol carril per sentit amb un volum de circulació de camions molt elevat, i que l’única alternativa de la que disposem és l’autopista AP-7 de pagament.
Fa
molts anys que es parla de desdoblar la N-II, tot i així només s’han desdoblat
4 km de carretera. Ara bé, el que sí que han fet és fer el 3 carril a
l’autopista i allargar-ne la concessió. El terrenys expropiats per al que havia
de ser el desdoblament estàn inutilitzats i els propietàris sense ser
indemnitzats. Tot això al mateix temps que el Ministeri de Foment paga indemnitzacions
milionàries a l’empresa privada ABERTIS pel descens del volum de trànsit a
l’autopista. Fins a l’any 2010 s’havien pagat aproximadament 450 milions
d’euros, i els càlculs són que n’acabin pagant 2.000 milions fins al final de
la concessió. Obviament el que no li interessa a l’Estat espayol és pagar pel
desdoblament de la N-II i després haver de pagar encara més a ABERTIS pel
descens del trànsit que suposaria tenir una via de doble carril gratuïta
paral·lela a una via de 3 carrils però de pagament.
“Nacionalitzar
l’AP-7 és més econòmic que pagar el que diu el conveni”: L’AP-7 recapta cada any de Tarragona a la Jonquera
entre 450 i 500 milions, multiplicat pels 9 anys de concessió representen un
acumulat d’ingressos d’uns 4.000 milions, l’Estat s’evitaria pagar les indemnitzacions, podria fer
gratuïta l’autopista o posar el model d’Euro Vinyeta i estalviar-se el
impacte ambiental de desdoblar la carretera.” (directe.cat 13 de juny)
La
solució doncs, és clara: els camions de llarg recorregut han de tenir
obligatorietat de pas per l’autopista, buscant fórmules com ara la bonificació,
etc. D’aquesta manera s’arreglarien dos problemes de cop: disminució del
trànsit a la N-II, millorant la circulació dels vehicles privats, i augment del
volum de trànsit a l’AP-7 de manera que es reduirien les indemnitzacions a
pagar a ABERTIS per part de l’estat. Posteriorment es podria plantejar el
desdoblament del cinturó de ronda a Figueres o la millora d’alguns punts
negres.
Inclús
des de la pròpia ABERTIS saben veure la solució:
“Propostes
per a l'N-II”: En la seva última
visita a Girona, el director general d'Abertis Autopistas, Josep Lluís Giménez,
va explicar que havien proposat al Ministeri de Foment una bonificació dels
peatges als camions al tram nord de l'autopista, per alleugerir el trànsit a
l'N-II. Ahir, Giménez va puntualitzar que la proposta va ser d'una bonificació
del 50% del cost dels peatges perquè passin per l'AP-7, però va admetre que ara
les negociacions amb l'Estat no han avançat en aquest punt. Giménez va indicar:
“A l'N-II hi ha un problema, amb congestió i accidents, i hem traslladat
aquesta opció, que creiem seria una alternativa. De fet, ja s'està a punt
d'acabar les obres del tercer carril.” (ElPunt 14/06/12)
Els
usuaris de la N-II ens desmarquem de les demandes de desdoblament d’aquesta
carretera provinent de grups polítics i sindicats. Nosaltres, com a grup de
veïns i usuaris de la d’aquesta via ja vàrem començar a reclamar la millora de
la N-II i l’obligatorietat de pas dels camions per l’autopista des del mes
d’abril passat mitjançant les marxes lentes.
Creiem
que cal exigir una millora dels usos i manteniment d’aquesta via tan
concorreguda. Per altra banda, volem recalcar que això són pedaços per tal de
facilitar la mobilitat dels veïns dels poble que han d’utilitzar la N-II, ja
que el que creiem imprescindible és una millora i reimpuls dels transports
públics.
Actualment, els trens de renfe rodalies i els autobusos són insuficients i excessivament cars. Cal que tots els usuaris, però especialment els nostres governants, facin un canvi de plantejament en polítiques de mobilitat.
Actualment, els trens de renfe rodalies i els autobusos són insuficients i excessivament cars. Cal que tots els usuaris, però especialment els nostres governants, facin un canvi de plantejament en polítiques de mobilitat.
d'això se'n diu tenir les idees clares! Ànims i no defalliu!
ResponElimina